GYM24 TIPSAR

Här kommer det varje vecka upp olika tips från oss på Gym24. Det kan vara allt från träningstips, kostråd och matrecept till erbjudanden

 

Tips till dig som har svårt för att hitta motivationen till att träna


1. Sätt upp ett mål med träningen
- Tänk ut ett realistiskt mål med din träning. Varför vill du börja träna? Det kan vara allt från att gå ner i vikt, bli piggare och orka mer i vardagen till att kanske springa ett marathon. När ska du ha uppnått ditt mål? Sätt gärna upp delmål under vägen som gör att huvudmålet inte känns lika långt borta. Då fokuserar du på en del i taget som sedan leder dig till ditt slutgiltiga mål. Berätta gärna för familj och vänner om ditt/dina mål. Då blir det lättare att kämpa på hela vägen. Både genom att du kommer att få hjälp och stöd från din familj och dina vänner, men även för att det då känns värre att ge upp när fler vet om dina mål. 

2. Träning ska vara roligt, inte en plåga och pina
- Hitta just DIN träningsform! För att lättare kunna skapa en regelbundenhet i träningen, försök att hitta en träningsform som du tycker är KUL. Det ska kännas roligt att åka iväg/gå ut och träna, samt att du ska komma hem igen med ett leende på läpparna och en känsla av att du längtar till nästa pass. Variera även gärna träningen, då riskerar du inte lika lätt att lessna på din träning. Det är även väldigt bra för kroppen att träna varierat.

4. Träna med en kompis
- Tillsammans kan ni peppa och motivera varandra på träningarna. Är du trött en dag, kan den andre pusha på och peppa dig till att åka iväg ändå och nästa gång kanske det är ombytta roller. Dessutom är det väldigt kul att träna när man är flera. Men ni kan även hjälpa varandra med träningen, exempel: sätt upp ett mål tillsammans, tävla mot varandra osv.

5. Vad ger dig extra energi?
- Kanske bra musik i lurarna? Skaffa dig kanske en radio/mp3/ipod eller lägg in musik på din mobil, som du kan ha med dig på dina promenader eller löprundor. Musik gör nästan automatiskt att du går/springer snabbare, och istället för att bara höra ditt eget flås så kan du lyssna på din favoritlåt som gör att det bara spritter i benen. =)

6. Skaffa bra utrustning
- Det gör träningen både roligare och minimerar skaderiskerna. Exempel kan vara bra skor, som är viktigt i nästan alla träningsformer. Fråga personalen i sportbutiken efter passande och bra skor för just din träningsform. Alla skor passar inte till alla träningsformer! Även nya träningskläder kan göra det hela lite roligare. En stegräknare eller en pulsklocka/gpsklocka kan också göra träningen lite mer motiverande. Exempelvis gör upp ett mål med hur många steg du ska gå på en dag eller följ din puls och/eller sträcka med mera med hjälp av en pulsklocka/gpsklocka.

7. Ta hjälp av en Personlig tränare
- Behöver du hjälp med ett träningsprogram? Har du kanske en gammal skada som krånglar eller värk i olika delar av kroppen? Eller tycker du bara det är lättare att ha ett program med övningar så du vet exakt vad du ska göra när du ska till och träna? Ta då hjälp av en personlig tränare, som hjälper dig med ditt träningsupplägg, både hur ofta du borde träna, vad du ska träna samt hur du ska träna, för att göra det så effektivt och säkert för dig som möjligt. Din personliga tränare hjälper dig att nå just DINA mål!

8. Belöning
- Ge dig själv en belöning när du har tränat bra. Det gör det också roligare att fortsätta. Det kan vara allt från att tillåta sig själv att köpa nya kläder eller skor till att belöna sig med en resa när man har nått sitt mål. Hitta den belöningen som motiverar dig bäst. Kanske små belöningar om du har gjort en bra träningsvecka, och en större belöning för varje avklarat delmål/mål. Men tänk på att kanske inte ha en ”svullarkväll” med massa onyttig mat som belöning, då får du träna ordentligt igen för att träna bort alla kalorierna. Är det verkligen en belöning? =)



Lycka till!

(Kontakta någon av våra Personliga tränare om du behöver hjälp med din träning.)
                
                                                                                                    Skrivet av: Linda Nyberg

Kommentera gärna: