Tips & knep för att förbättra din ämnesomsättning och viktnedgång.

En sak i taget – Det går ut precis som det låter, att man ska förbättra en sak i taget. Tex. morötter eller gurka istället för läsk och chips? När du klarar det tar du nästa sak. Tex kyckling istället för snabbmat, osv, osv. Med den här metoden kan det ta lite längre tid att öka fettförbränningen, men den kan vara väldigt bra för det som vill bättra på sina matvanor långsiktigt. Vissa går nämeligen på en stenhård diet direkt och faller tillbaka till de gamla dåliga vanorna.

Ät starkare kryddad mat tex, chili, kanel, ingefära, gurkmeja, för att öka ämnesomsättningen.

På morgonen innan frukost och efter kaffe eller koffeintabletter: då har man låga nivåer av glukos i blodet och koffeinet ökar lipolysen vilket gör att fettet lättare frisätts från fettcellerna. Lågintensiv träning är hemligheten. Då bränner man nämligen procentuellt mest fett. Lågintensiv träning är när man ligger mellan 55-65 % av sin maxpuls. Om man inte vet sin maxpuls kan man gå efter andningen. Så länge du kan andas genom näsan ligger du på en lagom träningsnivå.

Mer muskelmassa bränner mer fett. Både i vila och i träning. Men konditionsträning är en direkt kaloriförbränning, så för att uppnå den ultimata viktnedgången så är dit viktigt att kombinera styrka och kondition.  styrketräning är en viktig del för att få "fasthet" i kroppen.

Va beredd att lägga ner mycket tid! för det tar lång tid att gå ner i vikt. Kom ihåg att snabba resultat aldrig håller i längden. Så hårt jobb lönar sig alltid och rätt kost.

Alla hälsosamma alternativ räknas. Gå istället för att ta bilen, trapporna istället för hissen vardagliga sysslor. Det är de som kommer göra de största resultaten på din kropp.

Och det är alltid bättre med 200g kalorier bär, frukt och grönsaker, än 0g kalorier coca cola zero!
Sluta inte ät, ät rätt!

(källa: egna erfarenheter, andras erfarenheter och fakta från internet och tidningar)
Skrivet av praktikanten.

Kommentera gärna: